‘It is all about the missing data’ (2013) zoekt een nieuwe hangplek
Het schilderij It is all about the missing data (2013) van Blas Isasi zoekt een nieuwe hangplek./ The painting It is all about the missing data (2013) by Blas Isasi is looking for a new display.
Heb je vragen stel ze gerust via proefme[at]landscapelabs.nl! If you have any questions, please ask via proefme[at]landscapelabs.nl!
Na een elf jaar lange bruikleen zoeken wij, Stichting Proef me, voor dit schilderij een nieuwe hangplek. Het schilderij was het prachtige resultaat van een zg. PAIR[1] project. Doel van deze zoektocht naar een nieuwe hangplek is niet alleen om aandacht te genereren voor het werk dat Blas Isasi[2] heeft gemaakt maar ook om een goede langdurige plek te vinden waar het werk goed bewaard en bekeken word. Misschien gaat onze voorkeur uit naar een instelling die zich bezighoudt met landschap en/of cultuur maar misschien weet jij ook een plek die misschien nog beter is? Het liefst zouden we zien dat dit plaats kan vinden op basis van huurkoop maar ook langjarige bruikleen is weer mogelijk. / After an eleven-year loan, we, Foundation Proef me, are looking for a new display for this painting. The painting was the beautiful result of a so-called PAIR[3] project. The aim of this search for a new display is not only to generate attention for the work that Blas Isasi[4] created, but also to find a good long-term place where the work is well preserved and viewed. Perhaps we might prefer an institution that deals with landscape and/or culture, but perhaps you know a place that might be even better? We would prefer display on a hire-purchase agreement, but long-term loans are just as negotiable.
In 2013 was het PAIR programma gewijd aan het thema Landschapsbibliotheek, het thema had als doel een visueel, hoorbare en leesbare bibliotheek te creëren in een langjarig onderzoek naar wat een landschap voor mensen betekent. De Peruaanse Blas Isasi Gutiérrez was één van de uitgenodigde kunstenaars en hij verbleef van 9 juni tot 11 augustus 2013 in de PAIR op Donderboerkamp, een voormalig defensieterrein met een twintigtal bunkers toen in gebruik bij de theatergroep PeerGrouP en een zorgboerderij tussen de dorpen Donderen en Norg./ In 2013, the PAIR program was dedicated to the theme Landscape Library, which aimed to create a visual/audible and readable library in a long-term research into what a landscape means to people. The Peruvian artist Blas Isasi Gutiérrez was invited and he stayed from June 9 to August 11, 2013 in the PAIR at Donderboerkamp, a former defense site with about twenty bunkers then used by the theatre group PeerGrouP and a care farm between the villages of Donderen and Norg.
Blas: ‘Gezien de richting die ik met mijn werk op wilde en de rijke Nederlandse geschiedenis van de landschapsschilderkunst, paste het P.A.I.R. project perfect bij mij: het (ging) allemaal om onderzoek in de lokale gemeenschap, natuur en landschap.’…‘Wij – mensen in het algemeen, en niet alleen de Nederlanders – hebben de illusie dat de natuur iets puurs en onaangetasts is maar de sporen van menselijke activiteit zijn overal: landbouw, wegen en steden. We hebben onze omgeving en landschap compleet veranderd. Overal vind je menselijke afdrukken en sporen.’[1] / Blas: ‘Considering the direction I wanted to take with my work and this rich Dutch history of landscape painting, it fitted perfectly for me to do the P.A.I.R. project: it (was) all about research in the local community, nature and landscape.’ …‘We – people in general, not only the Dutch – have this illusion about nature being something pure and untouched. But the imprints of human activity are everywhere: agriculture, roads and cities. We have changed completely our environment and landscape. You find human prints and traces everywhere.’[2]
Met het schilderij it is all about the missing data en de zes voorstudies maakte Blas duidelijk dat het eigenlijk allemaal gaat om wat je niet ziet maar dat wat je niet ziet wel degelijk een grote invloed heeft op de leefomgeving. In het schilderij komt dit ook nog eens sterk tot uitdrukking door een open ruimte in het beeld waarin het achterliggende landschap, een muur of een binnenruimte gezien kan worden dwars door het schilderij heen. / With the painting It is all about the missing data and the six preliminary studies, Blas made it clear that it is actually all about what you don’t see, but that what you do not see does have a major influence on the living environment. This is strongly expressed in the painting by an open space in the image in which the underlying landscape, a wall or an interior space can be seen right through the painting.
Blas: ‘De werkelijkheid is heel complex. De representatiemethoden die we sinds het begin van de geschiedenis hebben ontwikkeld, zijn geobsedeerd door het proberen tot de essentie van de dingen te komen, maar dat is eigenlijk onmogelijk.’ / Blas: ‘Reality is very complex. The methods for representation we have developed since the beginning of history have been obsessed with trying to get to the essence of things, but this is actually something impossible to do.’
Dit olieverf schilderij is nu op zoek naar een nieuwe hangplek. Een schilderij van driehonderdnegen bij honderddrieëntwintig centimeter op centimeter dik plexiglas plus vijf getekende voorstudies (tweeënveertig bij dertig cm) met meer detail, inhoud en overzicht van de omgeving van het uiteindelijk schilderij. Afgebeeld op het schilderij is een gedeelte van de loop van het ‘herstelde’ Oostervoortschediep (Gemeente Noordenveld) met daarin enkele stenen voorzien van hijsogen waarbij niet het gehele beeld is dicht geschilderd. / This large painting is now looking for a new display. The painting measures three hundred and nine by one hundred and twenty-three centimeters by centimeter thick plexiglass and (possibly) comes with five drawn preliminary studies (forty-two by thirty cm) with more detail, content and overview of the environment of the final painting. Depicted in the painting is a part of the course of the ‘restored’ Oostervoortschediep (Municipality of Noordenveld) containing some stones equipped with lifting eyes, while not the entire image has been painted closed.
Blas: ‘Ik kende deze kreek al, maar later heeft meneer Mulder, een man uit Donderen, mij de plek nog een keer laten zien. We liepen een stukje en hij legde me uit dat de rotsblokken en stenen in de kreek door de lokale overheid van de boeren worden gekocht. Voor mij was dit veel te veel; de lokale overheid koopt stenen! Toen dacht ik: dit is de plek. Dit is het decor van mijn landschapsschilderij.’ / Blas: ‘I knew already about this creek but later mister Mulder, a man from Donderen, showed me the place again. We walked a bit and he explained me that the boulders and rocks in the creek are bought from the farmers by the local government. To me, this was way too much; the local government is buying stones! It was then when I thought: this is the place. This is the décor of my landscape painting.’
De getekende voorstudies op papier zijn naast de eigen kwaliteit ook een zeer goede aanvulling op het schilderij. / Beside their individual quality, the drawn preliminary studies on paper are also a very good addition to the painting.
Blas: ‘Ik verlegde mijn onderzoek naar deze ‘onmogelijkheid van representatie’ en begon obsessief gedetailleerde tekeningen te maken. Ik wilde duidelijk maken dat je – ook al ben je zo beschrijvend als je kunt – nooit de volledige essentie van de zaken kunt doorgronden. Je kunt niet het volledige verhaal achter de foto vertellen. U kunt de ontbrekende gegevens niet weergeven. Ik beschouw het maken van deze tekeningen als een doorbraak in mijn project.’ / Blas: ‘I moved my research to this ‘impossibility of representation’ and I started to make obsessively detailed drawings. I meant to make a statement of how – despite being as de- scriptive as you possibly can – you can never get the full essence of matters. You cannot tell the full story behind the picture. You cannot represent the missing data. I consider making these drawings as a breakthrough in my project.’
Extra, extra!!! New work by Blas Isasi can be seen in November in New Orleans:
‘He (Blas Isasi) is one of the artists participating in Prospect.6: the future is present, the harbinger is home, New Orleans´ triennale curated by Miranda Lash and Ebony G. Patterson. During his fellowship at Sam Fox School of Design & Visual Arts, Isasi will be working on The weight of a gaze (is to listen to the sound of a kilogram), a project that will culminate in a solo exhibition at the Saint Louis Art Museum’…
Verder zijn er nog meer werken van andere internationale makers uit de PAIR periode 2009-2019 beschikbaar. Vraag gerust ook daarover want een tentoonstelling over de werken gemaakt vanuit de unieke portable woon- en werkplek PAIR zou zeer interessant kunnen zijn. / Furthermore, more works by other international makers from the PAIR period 2009-2019 are available. Feel free to ask about them, because an exhibition about the works made from the unique portable residence PAIR could be very interesting.
[1] De PAIR was een portable woon- en werkplek die van 2009-2019 op verschillende locaties in Nederland heeft gestaan vanwaaruit kunstenaars uit binnen- en buitenland projecten hebben gedaan. Sociaal geëngageerde projecten waarbij bewoners en de locatie betrokken raakten en hun kennis te deelden.
[2] Blas Isasi is een Peruaanse beeldend kunstenaar die in New Orleans woont en werkt. Hij behaalde een BA met als hoofdvak schilderkunst aan de Pontificia Universidad Católica del Perú, en een MFA in beeldhouwkunst aan de Tulane Universiteit. Isasi is ook alumnus van de Jan van Eyck Academie, een postacademische kunstopleiding in Maastricht, Nederland. Hij is ook voormalig ontvanger van de Braunschweig Projects Scholarship, bestaande uit een kunstenaarsresidentie van een jaar in Brunswick, Duitsland.
[3] From 2009 until 2019 the PAIR was a portable residence that stood at various locations in the Netherlands, from which international artists did their projects. Socially committed projects in which residents and the location became involved and shared their knowledges.
[4] Blas Isasi is a Peruvian visual artist living and working in New Orleans. He earned a BA with a major in painting from Pontificia Universidad Católica del Perú, and a MFA in sculpture from Tulane University. Isasi is also an alumnus of the Jan van Eyck Academie, an arts post-academic program in Maastricht, the Netherlands. He is also a former recipient of the Braunschweig Projects Scholarship, consisting of a year-long artist residency in Brunswick, Germany.
[1] Bijdragen van Blas (met zijn recente toestemming) in deze opname zijn afkomstig van: The fine chap, the monk and the cartographer, three artistic representations of a small rural region, written by Abby Buwalda, 2013, PAIR/PeerGrouP. Zie hier de link voor het volledige verhaal. Het laatste statement komt uit zijn huidige bio.
[2] Blas (with his renewed permission) his words are taken from: The fine chap, the monk and the cartographer, three artistic representations of a small rural region, written by Abby Buwalda, 2013, PAIR/PeerGrouP, Donderen. See this link for the story. The last statement is from his most recent bio.